۱۰ حقیقت عجیب درباره سوپاپ کمنز

mory
31 تیر, 1403
بدون دیدگاه
7 دقیقه زمان مطالعه

طراحی ساده همراه با قابلیت اطمینان بی نظیر، پتانسیل عملکرد فوق العاده و دوام عالی برای پیمودن میلیون‌ها کیلومتر، سوپاپ کمنز را خلاصه می‌کند. در ادامه با بررسی دقیق ۱۰ حقیقت عجیب درباره سوپاپ کمنز در دیزل کالا همراه ما باشید.

۱. طراحی ساده

با موتور ۱۲ سوپاپ، ۵.۹ لیتری کمنز که از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۸ تولید شده است، آشنا شوید. بلوک و سرسیلندر چدن، میل لنگ و شاتون فولادی، طراحی ۶ سیلندر خطی و تزریق مستقیم با کنترل مکانیکی، همگی نشان از یک نیروگاه ساخته شده برای حداکثر قابلیت اطمینان و طول عمر بالا دارد. گشتاور فوق العاده در دور پایین و مصرف سوخت عالی را به همراه دارد که یکی از عجایب سوپاپ کمنز است.

۲. شاتون‌های مستحکم

شاتون‌های فولادی موجود در موتور ۱۲ سوپاپ کمنز، ۵.۹ لیتری از نوع I-beam بوده و به راحتی می‌توانند در حالت استاندارد ۸۰۰ اسب بخار چرخ عقب را تحمل کنند. برای مسابقات درگ، شرکت‌های زیادی شاتون‌های کارخانه را ارائه می‌دهند که می‌توانند تا حدود ۱,۲۰۰ اسب بخار چرخ عقب (کم یا بیش) را قبل از خم شدن تحمل کنند که این هم از عجایب سوپاپ کمنز است.

۳. پیچ‌های راد بولت با استحکام بالا

پیچ‌های راد بولت با استحکام بالا

اگرچه شاتون‌های کارخانه می‌توانند بیش از ۸۰۰ اسب بخار چرخ عقب را تحمل کنند، پیچ‌های راد بولت فابریک با گذشت زمان و افزایش دور موتور بیشتر از این دوام نمی‌آورند زیرا ممکن است شل شوند. خوشبختانه شرکت ARP پیچ‌های راد بولت با دوام بالا را برای موتورهای ۵.۹ لیتری ۸۹-۲۰۰۲ تولید می‌کند که تقریباً ۲۳ درصد استحکام کششی بیشتری نسبت به قطعات دیگر ارائه می‌دهند.

۴. ۶ پیچ به ازای هر سیلندر

با وجود ۶ پیچ سرسیلندر ۱۲ میلی متری کمنز به ازای هر سیلندر، موتور ۵.۹ لیتری کمنز حتی با افزایش قابل توجه فشار بوست و فشار سیلندر، به ندرت در معرض خطر باد کردن واشر سرسیلندر قرار می‌گیرد.

 در واقع پیچ‌های سرسیلندر استاندارد می‌توانند تا ۱۰۰ پی اس آی بوست را قبل از کشش تحمل کنند. به همین دلیل، بسیاری از متخصصان موتورهای ۵.۹ لیتری قبل از افزایش فشار بوست به سادگی سخت افزارهای فابریک را دوباره سفت می‌کنند که این هم از عجایب سوپاپ کمنز است.

۵. پمپ تزریق مکانیکی P7100

در حالی که موتور ۱۲ سوپاپ کمنز از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۸ تولید می‌شد، اکثر افراد به دنبال نسخه ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ آن هستند. این موتورها به پمپ تزریق مکانیکی Bosch P7100 همچنین به عنوان پمپ P یا پمپ خطی شناخته می‌شود که دارای شش مجموعه پیستون و سیلندر، سوپاپ‌های دَم و تخلیه بود. با چرخش میل بادامک (میل بادامک مسئول احتراق است)، لوب‌های آن شش پیستون را در سیلندرهای مربوطه خود به بالا و پایین حرکت می‌دهد.

۶. ایجاد قدرت بیشتر

از آنجایی که موتور ۱۲ سوپاپ کمنز به صورت مکانیکی تزریق می‌شود، نیازی به رابط الکترونیکی با ECM (کامپیوتر مدیریت موتور) هنگام ایجاد تغییرات در سوخت رسانی ندارید. 

این بدان معناست که می‌توانید با چند ابزار ساده دستی و با دستان خود به آن قدرت اضافه کنید. ساده ترین تغییرات با محفظه AFC (کنترل هوای سوخت) که در زیر پمپ تزریق P7100 ذکر شده است، آغاز می‌شود که این هم از عجایب سوپاپ کمنز است.

ایجاد قدرت بیشتر

۷. قطعات قابل تعویض

در حالی که همه چیز بین موتورهای ۵.۹ لیتری ۱۹۸۹-۱۹۹۳ و ۱۹۹۴-۱۹۹۸ قابل تعویض نیست، قطعات زیادی را می‌توان بین آنها جابجا کرد. لیست قطعات قابل تعویض شامل میل بادامک، شاتون‌ها، توربوشارژرها (مشابه) و پمپ تزریق P7100 است.

۸. آپگریدهای مقرون به صرفه انژکتور

برخلاف انژکتورهای دیزل امروزی با کنترل الکترونیکی و ریل مشترک که می‌توانند هر مجموعه تا میلیون‌ها تومان قیمت داشته باشند، انژکتورهای عملکردی برای موتور ۱۲ سوپاپ کمنز معمولاً قیمت کمتری دارند.

 یکی از انژکتورهای رایج از نسخه 370 اسب بخاری موتور 12 سوپاپ کمنز است که در کاربردهای دریایی استفاده می‌شود و می‌توانند تا 100 اسب بخار قدرت اضافه کنند. بدون شک، انژکتورهای مکانیکی برای تولید قدرت با قیمت مناسب ایده آل هستند.

۹. HX35یک غول واقعی

توربوشارژر Holset HX35 که در موتورهای 12 سوپاپ کمنز 94-98 یافت می‌شود، یکی از بادوام ترین توربوشارژرهای فابریک است که تا به حال با آنها برخورد کرده ایم. اگرچه برای تولید 20 پی اس آی بوست در کاربرد موتور 5.۹ لیتری کمنز طراحی شده بود، اما به نظر می‌رسد که در دو برابر این میزان بوست نیز از محدوده کارایی خود خارج نشده باشد.

با تولید 35 تا 40 پی اس آی (با استفاده از شیر تخلیه غیرفعال)، HX35 نه تنها قدرت بیشتری تولید می‌کند، بلکه دمای گاز دودکش (EGT) را نیز کاهش می‌دهد و با یک محفظه اگزوز کارخانه ای بزرگتر (14 سانتی متری)، جریان اگزوز افزایش می‌یابد، افت فشار درایو کاهش می‌یابد و HX35 می‌تواند 450 اسب بخار تولید کند و این هم یکی از عجایب سوپاپ کمنز است.

۱۰. سرسیلندرهای با جریان بالا

سرسیلندرهای با جریان بالا

با وجود تمام پیشرفت‌هایی که در طول سال‌ها با طراحی سرسیلندر 24 سوپاپ حاصل شده است (سرسیلندر 24 سوپاپ از سال 98 در خط تولید کمنز استفاده می‌شود)، علاقه مندان به مسابقات و درگ که به دنبال بیشترین قدرت ممکن هستند، تقریباً همیشه به سرسیلندر 12 سوپاپ کمنز باز می‌گردند. 

در واقع غیرمعمول نیست که یک سرسیلندر 12 سوپاپ را در بالای بلوک موتور 6.۷ لیتری کمنز در رده‌های بالای مسابقات اتومبیل‌های دیزلی پیدا کنید.با برداشتن سینی ورودی، باز کردن پورت‌های ورودی و خروجی و انجام کارهای دیگر روی سوپاپ‌های بزرگ، واحد 12 سوپاپ کمنز از نظر جریان هوا بی رقیب است. اما در حالی که یک سرسیلندر کارخانه ای 12 سوپاپ اصلاح شده می‌تواند جریان بسیار خوبی داشته باشد، به دلیل نحوه ریخته گری آنها فقط مقدار مشخصی از متریال وجود دارد که می‌توان قبل از به خطر افتادن ساختار سرسیلندر برداشت.

نتیجه گیری

با وجود اینکه بیش از 30 سال از عرضه اولین موتور 12 سوپاپ کمنز 5.۹ لیتری کمنز می‌گذرد، این موتور همچنان به عنوان یک نیروگاه قدرتمند، قابل اعتماد و با قابلیت ارتقاء بالا باقی مانده است. 

به لطف طراحی ساده، قطعات بادوام و در دسترس بودن گسترده قطعات یدکی و پس از فروش موتور 12 سوپاپ کمنز انتخابی محبوب برای طیف گسترده ای از ماشین‌ها، از جمله کامیون‌های کشنده، جیپ‌ها، خودروهای کشاورزی، خودروهای آف رود و خودروهای درگ است.

بیشتر بخوانید: تأثیر استفاده از اویل پمپ‌های با کیفیت بر عمر مفید

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.